Lue lisää selkäkivusta

Yksi tavallisimmista kivun lajeista on selkäkipu, usein alaselän kipu. Tarkastelemme tässä lähemmin selkäkivun oireita ja syitä, sekä joitakin tapoja lievittää kipua.

Hoida kipuasi

Selkäkivun oireita

Selkäkivun voi kokea monilla eri tavoilla. Kipu voi vaihdella lievästä todella voimakkaaseen ja tehdä liikkumisesta vaikeaa.

Selkäkipu voidaan kokea lihaskipuna, sykkivänä kipuna tai kipuna, joka säteilee alas jalkaan, haitaten liikkumista ja ketteryyttä.

01

Selkäkipu voi olla pistävä tai polttava tunne, puuduttava tunne tai terävä kipu.

02

Selkäkipu voi aiheuttaa kipua tai heikkoutta myös muissa kehon osissa, kuten jaloissa, lonkissa tai jalkaterissä.

03

Miten selkäkipu vaikuttaa sinuun?

Selkäkipu voi vaikeuttaa esimerkiksi portaille nousua tai painavien esineiden nostamista (joita aiemmin pystyit nostamaan ilman ongelmia). Voit myös kokea pistelyä ja tunnottomuutta. Se voi vaikuttaa sekä arkipäiviesi sujumiseen että yleiseen elämänlaatuusi.

Hoida kipuasi

TIESITKÖ?

Suomessa kaksi kymmenestä (20 %) työssäkäyvästä ilmoittaa olleensa sairauslomalla kipujen vuoksi viimeisten 12 kuukauden aikana.**

87 % niistä, joilla esiintyy kipuja, ilmoittaa kokeneensa selkäkipua.*

*GSK Global Pain Index Research (globaali kivun voimakkuutta mittaava tutkimus) 2017
**GSK Global Pain Index Research (globaali kivun voimakkuutta mittaava tutkimus) 2017, Suomi

Mistä selkäkipu johtuu?

Selkäkipuun on monia eri syitä. Joitakin esimerkkejä ovat vammat, nivelongelmat ja lihasjännitys. Selkäkivun sijainnin selvittäminen voi helpottaa sen syyn löytämistä.

Nopea helpotus alaselkäkipuun

Mistä alaselän kipu johtuu?

Alaselän kivun syynä on usein:

  • lihaskouristus tai venähdys/lihas- ja nivelsidevamma
  • näin voi käydä, kun:
    - kumarrut, nostat tai kannat painavia esineitä
    - istut tai ajat selkä taivutettuna
  • onnettomuudet, ylirasitus tai harjoitusvammat

Yläselän kivun syy on usein:

  • lihasten ärsytys niiden ollessa heikkoja, koska lihasvoima ei riitä
  • onnettomuudet, ylirasitus tai harjoitusvammat
Helpota selkäkipua särkylääkkeillä

Tavallisia syitä selän kipeytymiseen työssä

Selkäkipua voi aiheutua, jos työhösi kuuluu jotakin seuraavista:

  • väärällä tavalla nostaminen, kantaminen, työntäminen tai vetäminen
  • pitkäkestoinen istuminen tai ajaminen ilman taukoa
  • pitkäkestoinen seisominen tai kumartuminen

Vältä nivel-, lihas- ja selkäkipu!

Arkipäivän toimia, jotka voivat aiheuttaa selkäkipua

Selkäkipua voi aiheutua aivan tavallisista toimista kotona, esimerkiksi kun:

  • kumarrut epätavallisella tavalla
  • nostat, kannat, työnnät tai vedät väärällä tavalla
  • istut painuneessa asennossa
  • seisot tai taivutat itseäsi pitkiä aikoja
  • kierrät itseäsi
  • kurotat
  • istut tai ajat pitkiä aikoja ilman taukoa

 

Lääkärin hoitoon

Mikäli sinulla on vaikeuksia sietää kipua tai se on jatkuvaa, ota yhteyttä lääkäriin. Yleensä lääkäri tutkii selkääsi ja kysyy, milloin kipu alkoi, missä se sijaitsee, tuntuuko tietyissä asennoissa pahemmalta vai paremmalta, ja onko sinulla aiemmin ollut selkäkipua. Lääkärisi voi lähettää sinut jatkotutkimuksiin, joita tarvitaan kipusi syyn selvittämiseen. Lääkäri voi myös antaa sinulle neuvoja miten voit helpottaa kipua ja suositella kipua lievittäviä lääkkeitä, sekä suositella tietyn kohdan lämmittämistä tai viilentämistä ja kevyttä liikuntaa, kuten esimerkiksi kävelyä.

507025928

Faktoja selkäkivusta

Harjoituksia, jotka voivat helpottaa selkäkipua

Venyttely parantaa liikkuvuutta ja sen avulla voidaan yleensä lievittää selkäkipuja. Katso videolta kolme yksinkertaista venytysharjoitusta, jotka auttavat sinua lievittämään selän jännitystä ja kipua.

Tutustu tuotteisiimme

Selvitä milloin Voltaren-geeleistä voi olla sinulle apua

Lue lisää

Pidä kehosi kunnossa

Tutustu liikunnan etuihin ja siihen, miten se voi auttaa sinua pysymään kunnossa sekä lievittää kipua.

Lue lisää

Mitä kipu on?

Ymmärrä miksi tunnemme kipua, miten kipu toimii ja mitä mahdollisia syitä kivun tuntemuksiin liittyy.

Lue lisää

Selkäkipua voidaan lievittää liikunnalla

Liikunta voi olla paras tapa lievittää selkäkipuasi. Täältä löydät joitakin vihjeitä aktiivisempaan elämäntapaan.

**GSK Global Pain Index Research (globaali kivun voimakkuutta mittaava tutkimus) 2017

Lue lisää
Vaivaako alaselän kipu? Katso helpot harjoitukset Vaivaako alaselän kipu? Katso helpot harjoitukset