"

Mistä lihaskipu johtuu

Ylirasituksen aiheuttamat urheiluvammat ja venähdykset ovat yleisimpiä syitä lihaskipuihin. Tarkastelemme tässä lähemmin lihaskivun tunnistamista ja hoitoa.

Hoida kipuasi

Lihaskivun oireita

Arkuus ja kipu ovat vaurioituneiden lihasten oireita. Ne voivat tuntua sekä liikkeessä että levossa.

Lihasvamma voi johtaa tulehdukseen, joka vuorostaan aiheuttaa kipua ja turvotusta. Saatat kokea arkuutta, kun liikutat lihasta tai kosketat sitä.

01

Lihaksiin voi sattua vaikka lepäisit, tai vain silloin kun käytät loukkaantunutta lihasta.

02

Lihaskipu voi olla niin lievää, että tuskin huomaat sitä – tai niin voimakasta, että et juurikaan voi käyttää kipeää lihasta.

03

Miten lihaskipu vaikuttaa sinuun?

Lihaskipu voi olla rasittavaa ja rajoittaa liikkumistasi. Useimmat ihmiset kokevat toisinaan lihaskipua, joka voi vaikeuttaa arkipäiväisiä asioita, kuten sängystä nousemista, portaissa kulkemista tai esineiden nostamista.

Hoida kipuasi

TIESITKÖ?

Sana "myalgia" (lihaskipu) tulee antiikin Kreikasta – kreikan kielen "myos" tarkoittaa lihasta ja "algos" kipua.

51% kaikista suomalaisista sanoo, että heidän kokemansa kipu heikentää elämänlaatua.*

 

*GSK Global Pain Index Research (globaali kivun voimakkuutta mittaava tutkimus) 2017, Suomi

Miksi koemme lihaskipua?

Lihaskipu johtuu yleensä ylirasituksesta tai vähäisistä vammoista, esimerkiksi liian rajusta tenniksen pelaamisesta tai kaatumisesta, tai ehkä jännityksestä ja stressistä, jotka saattavat jäykistää lihaksia ja tehdä niistä kipeitä.

Helpota liikunnan jälkeistä lihaskipua

Jos vaadit lihaksiltasi liikaa, ne saattavat myös kipeytyä

Lihaskipu vaikuttaa yleensä vain muutamiin lihaksiin tai pieneen osaan kehoa, ja se johtuu usein ylirasituksesta tai lievistä vammoista. Olet esimerkiksi ehkä venäyttänyt tai nyrjäyttänyt jotain, tai tehnyt liian kovan harjoituksen. Venähdyksiä ja nyrjähdyksiä niitä seuraavine lihaskipuineen esiintyy usein myös, kun kompastut tai kaadut.

Kipeät lihakset? Kipu on helposti hoidettavissa

Stressi ja lihaskipu

Toinen tavallinen syy lihaskipuun on stressi. Kun tunnet itsesi jännittyneeksi ja stressaantuneeksi, elimistö tuottaa hormoneja, jotka saavat lihakset supistumaan ja tekevät sinusta herkemmän kivulle. Sen takia selkäkipusi voi pahentua hankalan työpäivän jälkeen.

Helpota tulehduksesta johtuvaa lihaskipua

Vilustuminen voi myös aiheuttaa särkyä ja kipua

Jos koko kehon lihaksia särkee ja tuntuu kipua, se voi johtua tulehduksesta, esimerkiksi aivan tavallisesta flunssasta.

 

Lääkärin hoitoon

Lihaskipu helpottaa usein muutamassa päivässä. Voit käyttää kivun hoitamiseen apteekista ilman reseptiä saatavia kipua lievittäviä ja tulehdusta hoitavia lääkkeitä. Lääkkeitä on sekä sisäisesti että ulkoisesti käytettäviä. Jälkimmäisiä levitetään suoraan iholle kohtaan, jossa kipu tuntuu. Jos lihaskipu muuttuu niin voimakkaaksi, että et selviä sen kanssa, saatat tarvita terveydenhuollon ammattilaisen apua.

Näin voit hoitaa akuuttia lihaskipua: PRICE

Protect – suojaa altistunut alue lisävahingoilta, esimerkiksi käyttämällä kolmioliinaa tai kainalosauvoja.
Rest – lepää ja vältä harjoittelua, joka voi pahentaa vammaa.
Ice – aseta jääpussi (kylmäpakkaus) altistuneelle alueelle 2–3 tunnin välein 15–20 minuutin ajaksi. Kääri jääpussi pyyhkeeseen, älä koskaan anna jään päästä suoraan kosketukseen ihon kanssa.
Compress – käytä päivän aikana joustavia tukisiteitä vähentääksesi turvotusta.
Elevate – pidä loukkaantunutta kehon osaa mahdollisuuksien mukaan sydämen tason yläpuolella, koska se voi vähentää turvotusta.

Tutustu tuotteisiimme

Selvitä milloin Voltaren-geeleistä voi olla sinulle apua

Lue lisää

Voltaren-geeli raskauden ja imetyksen aikana

Lue lisää, mitä sinun tarvitsee tietää Voltaren-geelien käytöstä raskauden ja imetyksen aikana.

Lue lisää

Ymmärrä kehoasi ikääntyessäsi

Lue lisää, miten kehosi toimii, miten se muuttuu, kun ikäännyt, ja miten selviät ikääntymiseen liittyvistä kivun tuntemuksista.

Lue lisää

Selkäkipua voidaan lievittää liikunnalla

Liikunta voi olla paras tapa lievittää selkäkipuasi. Täältä löydät joitakin vihjeitä aktiivisempaan elämäntapaan.

**GSK Global Pain Index Research (globaali kivun voimakkuutta mittaava tutkimus) 2017

Lue lisää
Vaivaako alaselän kipu? Katso helpot harjoitukset Vaivaako alaselän kipu? Katso helpot harjoitukset